Maker van het masker (ooit Hoofdpijn in 't groen)

Maker van het masker (ooit Hoofdpijn in 't groen)

Olieverfschilderij Hoofdpijn in 't groen heeft een nieuw leven gekregen.
Naar aanleiding van de Ensor wedstrijd in 2024 heb ik een deel van dit werk overschilderd. Omdat Ensor vaak geraamten, schedels als figuur in zijn schilderijen gebruikte, en net als ieder schilder, soms schilderijen overschilderde, of aanpaste...
https://nationaleexpo.museumpas.be/project/41931

Maskers. Waarom worden ze gedragen? Van de latijns amerikaanse dodenmaskers die de drager tegen zijn dode voorouders moest beschermen. Tot de Venetiaanse, die als doel hadden om de sociale status te verbergen, zodat men zich eens goed kan laten gaan.

Oorspronkelijk wou ik het schilderij 'De meester bezoekt de leerling' noemen, maar uiteindelijk gaat het niet om de kunstenaar, of zijn leraar, inspiratiebron, maar om wat hij/zij/hen wil overbrengen.

In het dagelijkse leven dragen we allemaal wel eens een masker, doen we ons anders voor dan we zijn, om te voldoen aan de sociale verwachtingen. Zo dient het dus eerder om ons tegen de levenden te beschermen. Dus zet even je masker af, en wees 100% jezelf.

En geniet ervan!

Het schilderij zit vol verwijzingen naar Ensor, te beginnen met het skelet. Zoals zoveel kunstenaars overschilder ik wel eens een doek.

Ik ben dus ook begonnen op het doek waarop al een studie van een skelet stond, geschilderd in de Academie van Brugge. De bedoeling was hierop een zelfportret met hoed (en bloemen) te schilderen, maar dat idee liet ik al gauw varen. Het is dus een zelfportret in m'n schilderstenue geworden, zoals m'n medestudenten me kennen.

Het masker als centraal object, met daarachter de meester Ensor zelf, was een logische invulling van de ruimte.

Ik ben blij dat ik door de wedstrijd, Ensor en z'n werk beter heb leren kennen, en hoop dat de bezoekers van de site en de tentoonstelling dit ook zullen doen.

2022
60x80
Joeri Van Royen

Joeri Van Royen