Kunstenaar

Karo Vrints

Karo Vrints

Studies DKO aan de Academie Berchem:

  • Beeldende Kunst, Tekenen 2021 – heden
  • Projectatelier 2018 – 2021
  • Beeldende Kunst, specialisatiegraad optie schilderkunst 2011 – 2017

Karo liet haar eerste publieke optreden als kunstenares zien in 2014 en exposeert sindsdien geregeld, zowel in België als in Nederland.

Biografie: 

Met beelden opgebouwd uit mixed media vertelt Karo Vrints verhalen die vaak geëngageerd zijn. Kunst doet haar nadenken over het (samen)leven en de rol die zij als mens daarin speelt. Maatschappelijke thema’s zoals hoe de mens omgaat met zijn mede-aardbewoners en zijn omgeving vinden hun weg naar haar canvas.

Haar inspiratiebronnen zijn even divers als haar kunstwerken: beeldend kunstenaars als Els Dietvorst, Guy Woueté, Anne-Mie Van Kerckhoven en Freddy De Vierman beïnvloeden haar werk. Maar wat haar nog het meest begeestert, zijn de collectieven die ze vormt met andere artiesten. Karo brengt namelijk kunstenaars samen. Meer nog, ze houdt het vuur tussen haar en andere artiesten brandend. Dit leidt tot een continue, creatieve flow van samenwerkingen met andere beeldende kunstenaars, muzikanten, schrijvers, foto- en videografen. Vanuit deze natuurlijke drang en visie exposeert ze ook vaak in groep, zowel in België als in Nederland.

In 2018 won Karo de kunstprijs ‘Campuscrack’ aan de Universiteit Antwerpen. De prijs gaf haar de opportuniteit om haar expo ‘Inspired By The Nothing’ te tonen in de stadscampus van de universiteit.

Momenteel werkt ze samen met dichteres Amina Belôrf.

Werkmethodiek

Karo studeerde af als kunstschilderes, maar ze denkt verder dan het klassieke doek met verf. Als mixed media artist gebruikt ze ook kattenhaar, kartonnen snippers en andere materialen die haar helpen om de boodschap over te brengen.

Haar werk vertrekt vanuit een onderzoeksmethodiek, maar het drijft op emoties. Karo doet alles met overgave. Ze wil met haar gevoelens in dialoog gaan met haar publiek. Een urgentie drijft haar kunst te maken.

‘Het laatste decennium heb ik diverse kunstenaars samengebracht. Ik heb die prikkels van anderen, van waar ook ter wereld, nodig, om me dan terug te trekken en mijn visuele vertaling te maken. Wij mensen kunnen unieke kunst creëren die geboren wordt uit wederzijdse inspiratie. Verbinding leggen met en tussen mensen uit diverse sectoren en met verscheidene achtergronden is mijn talent en missie.’

Recente projecten: 

SPEEZ - 2023

Kunstenaarsduo Karo en Amina Belôrf gaan opnieuw in dialoog. Ergens in het midden raken de twee kunstenaressen elkaar. De beelden van Karo raken Amina, de woorden van Amina raken Karo: de beeldenwereld danst op poëtische ritmes en creëert zo een nieuwe wereld waar hoop en troost ons als mens met elkaar verbindt. Deze zoektocht deed de kunstenaressen graven en stoten op koperen draden die symbolisch de weg plaveien naar een meer harmonisch samenzijn.
Galerij Speez, een 'house of minimalism' organiseert een eerste joint expo waarin onder andere nieuw werk van het kunstenaarsduo Amina en Karo te zien is.

KATO - 2023-2024

Karo is gepassioneerd door katten. Door zich te verdiepen in het hoe en waarom van haar katachtige huisgenoten, ontstond de noodzaak om recente wetenschappelijke inzichten in kattengedrag in beeld om te zetten. Op deze manier tracht ze haar inzichten en beschouwingen over de relatie mens-kat in beeld te brengen.

UNBLOCK ARTISTIC FRIENDS - 2022-2023

Kunstenaar Rony Van den Block cureerde een joint expo waarin zijn kunstwerken in dialoog gingen met de werken van 31 bekendere en onbekendere kunstenaars met verschillende stijlen en disciplines.
De kunst van Karo Vrints maakte deel uit van deze expo.

KOPEREN DRAAD DE GROND IN - 2022

Voor de expo 'koperen draad de grond in', gingen Karo en dichteres Amina Belôrf in dialoog. Amina schrijft proza en poëzie en maakt theater. Karo schildert, naait, drukt en tekent haar beeldtaal.
Ergens in het midden raken de twee kunstenaressen elkaar. De kunstfilm Body As Canvas, een cocreatie van videokunstenaar Roland Méliès en Karo vormde het anker voor deze expo. De beelden raakten Amina, de woorden van Amina raakten Karo. De beelden en woorden creëerden samen meer.
Koperen draad de grond in herbergde de zoektocht van hen beiden naar bodem om op te staan.

BODY AS CANVAS - 2022

Videokunstenaar Roland Méliès brengt de beeldtaal van Karo over ‘het niets’ samen met zijn videokunst in het project Body As Canvas. Hij ontdekt en onderzoekt met zijn camera de verschillende huidlagen van Karo’s kunstwerken, die uit meer bestaan dan alleen canvas en verf: kattenhaar, kartonnen snippers, plakkertjes, met zwart overschilderde gouden bubbels verf, … 'Roland projecteert videobeelden met details van mijn werken op mijn lichaam. Als kunstschilder word ik zelf het canvas.'

(PIECES OF) MULTICELLULAR CREATURES (IN PLASTIC) - 2021

Met deze werken klaagde Karo aan hoe de mensheid met de natuur omgaat en het leven uit de aarde zuigt. De organismen in de plastic zakken zijn verscheurd en vacuüm getrokken, zoals in een labo. Maar een dunne draad houdt de verscheurde delen in contact met elkaar. Deze 'Pieces of Multicellullar Organism in Plastic' proberen zo verbonden te blijven ondanks hun verscheurd zijn.

VROUWENVESNIJDENIS - 2020

Collectief Positief vroeg Karo om een werk te maken binnen het kader van hun campagne #freethepunani, tegen vrouwenbesnijdenis. Uit meerdere van haar kunstwerken werd een grafisch beeld gekozen dat samen met werken van andere kunstenaars werd verkocht als posters om de crisisopvang voor kwetsbare meisjes in Kenia te financieren.

INSPIRED BY THE NOTHING - 2019

Met het thema burn-out als startpunt, liet Karo zich voor deze reeks kunstwerken inspireren door het (positieve) Niets. Wat is het belang van nietsdoen of je even van niets aantrekken? Welke gemoedsrust geeft leegte? Wat betekent 'het niets' voor jou als mens? Met deze vragen ging ze in dialoog met kunstenaars, studenten met roots uit alle continenten, professoren en haar publiek op de expo. Deze werken zijn een visuele vertaling van de opgedane inzichten.

DREAMING AWAKE - 2018

Karo gebruikte voor deze reeks kunstwerken eigen fotomateriaal. Haar foto’s werden deel van het schilderij zelf. Foto's verwijzen altijd naar een moment uit het verleden. En een mens kan niet anders dan zijn of haar herinnering zelf aanvullen, vervormen, misvormen of mooier maken. Ons geheugen bestaat immers uit een soort van vergeten zodat een herinnering een andere vorm van werkelijkheid wordt.

Karo’s foto’s en haar schilderijen zijn als het ware twee verschillende ogen waardoor ze naar haar omgeving kijkt. 

'Ik lach vaak met mijn eigen geheugen. Het lijkt niet veel te onthouden op een manier die dicht bij ‘de realiteit’ staat. Mijn brein maakt bij mijn eigen foto’s een heel eigen verhaal. Wat is nu ‘echt’ en wat is ‘geschilderd’? Wat is van mijn brein en wat kleurt de toeschouwer zelf in met zijn of haar herinneringen? 

Kunstenaar Freddy De Vierman goot het in volgende mooie woorden tijdens mijn proclamatie in 2018: het canvas wordt als een open wijzerplaat om "nieuwe tijd " te vormen rond de foto.'