Philippe Badert

Philippe Badert

Philippe Badert door Lieven Defoer

​Philippe Badert is zonder twijfel een volbloed of rasschilder. Voor Badert is de schilderkunst een medium met een onuitputtelijk potentieel. Hij zweert bij de ‘ traditionele’ olieverf omdat hij de overtuiging toegedaan is dat dit medium telkens opnieuw uitgevonden kan worden.

​Badert zoekt zijn inspiratie in zijn alledaagse omgeving, in desolate stadsscenes, een parkeergarage, een station perron of een verlaten school- of kloostergang. Als inspiratiebron gebruikt hij vaak bestaand fotomateriaal. Zijn indrukken vertaalt hij op een visueel intrigerende en persoonlijke manier. De interpretatie van zijn beeldende motieven en onderwerpen ervaart hij als een boeiende uitdaging. In zijn schilderijen krijgt het aspect ruimtelijkheid een primordiale rol. Zijn composities worden gekenmerkt door een architectonische opbouw en een vrij rigoureuze geometrie. Meestal kiest hij voor een opvallend laag gezichtspunt zodat de schuine oplopende, diagonale perspectieflijnen in een vrij hoog vluchtpunt verdwijnen.

​Naast het geprononceerde lijnenperspectief intensifieert hij de suggestiviteit van zijn beelden door geprononceerde slagschaduwen, strijklicht en beeldafsnijdingen die een groter geheel suggereren. Enkele zeldzame keren past hij deze afsnijdingen ook in figuratieve voorstellingen toe. Het oeuvre van Badert laat zich niet inschrijven in de bruisende vitaliteit van de ‘urban realists’. Hij legt geen dynamische, actieve momentopnames vast, maar creëert beelden die een bevroren of verstilde indruk nalaten. Philippe Badert is geen orthodoxe hyperrealist.

Zijn alledaagse shots vertrekken vanuit de realiteit maar benaderen nooit de kilheid van het fotorealisme Door de losse, ruwe toets en de levendige picturaliteit lijkt hij soms schatplichtig aan het Amerikaanse realisme uit de jaren 1980. In bepaalde opzichten laat hij zich inschrijven in de visie van Erich Fischl. In zijn schilderijen duiken zelden personages op, hoogstens een solitaire, anonieme figuur. Bijgevolg weegt er op zijn doeken soms een sfeer van vervreemding, vereenzaming en aliënatie. Bij de kijker wekt dit een vleugje weemoed op. Niet enkel de keuze van het onderwerp maar ook de ongebruikelijke kleuren bepalen de stemming van zijn doeken.

​Philippe Badert is een tonaliteitschilder met een verrassend rijk coloriet. Naast neutrale kleuren verkiest hij een breed scala van versneden, gemengde tinten, die geruisloos in elkaar verglijden en versmelten. Voor Philippe Badert is de beeldende taal het uitgelezen middel om die impressies vast te leggen, die niet in woorden te vatten zijn. 

​Lieven Defour.

​Lieven Defour  is een Belgische kunsthistoricus en kunstcriticus. Hij schrijft over hedendaagse kunst en geeft les aan verschillende Belgische kunstacademies.

8400 Oostende