Open Call

DEMOLUTION

Maatschappelijke instorting en revolutionaire bewegingen zijn beide mechanismen voor verandering. Ze zijn destructieve fenomenen, de ene meer dan de andere. Voordat we kunnen heropbouwen, moet er worden afgebroken en vernietigd. 

DEMOLUTION zal een groepstentoonstelling zijn die zal plaatsvinden op het einde van april 2022. Op de opening zal er een performance plaatsvinden, gemaakt door één van onze curatoren, met het idee dat de tentoonstelling zal worden opgebouwd tijdens de opening. 

Resoneert jouw praktijk of (één van) je werken met deze ideeën? Zend dan de volgende informatie naar kl8exhibitions@gmail.com:

-    Artist statement
-    Korte bio
-    Overzicht van tentoonstellingen / residenties
-    Portfolio van recent werk, met de werken die je zou willen tonen duidelijk gemarkeerd

We staan open voor alle vormen van visuele kunsten. Spijtig genoeg kunnen we deze keer geen performances accepteren door de ideeën voor de opening. 

We zullen kunstenaars selecteren in twee rondes. Na alle portfolio’s te bestuderen, zullen we de kunstenaars contacteren waarmee we wensen een video call te hebben. Na deze tweede ronde zullen we contact opnemen met de kunstenaars waarmee we wensen samen te werken. 

Inzending en deelname is gratis, maar door financiële restricties kunnen we de werken niet verzekering, of instaan voor de kosten van het transport of een artist fee. 

Om meer inzicht te krijgen in onze artist-run tentoonstellingsruimte, kan je onze vorige projecten bekijken op www.dilumcoppens.com/k-l-8

Achtergrondinfo
De ondergang aan het einde van de Late Bronstijd, van het Akkadisch Rijk, de Romeinse Rijken, de Maya’s en Paaseiland. Allemaal voorbeelden die we kunnen bestuderen, en die ons de voorboden van de ondergang tonen. Deze historische voorbeelden tonen ons dat onze globale maatschappij haar instorting nadert. 

Deze veronderstelling kan aanmatigend klinken, en we kunnen denken dat onze maatschappij té globaal en verankerd is om te vallen. Maar toch, onze voorouders zagen hun einde ook niet aankomen. Ze waren zeker van hun macht en stabiliteit. 

We kunnen niet ontkennen dat er meer en meer sociale onrust naar boven komt. Protesten, politieke polarisatie en revoluties komen de laatste decennia steeds frequenter voor. Maar het is misschien logisch dat deze historische fenomenen frequenter beginnen voor te komen in een maatschappij die steeds sneller blijft evolueren en communiceren. 

Een ineenstorting heeft vaak negatieve connotaties, terwijl revolutie vaak een wenselijke gebeurtenis is, een signaal van de val van een onderdrukkend regime. Toch eindigen beiden in iets onvermijdelijk: verandering. 
We zouden daarbij twee soorten maatschappelijke verandering willen benaderen. 

Als eerste kan een samenleving veranderen door revoluties, zoals de Franse Revolutie en de Arabische Lente. Het volk komt in opstand tegen sociale of politieke systemen om deze af te breken en nieuwe op te bouwen. Er zijn delen die blijven bestaan, maar anderen worden volledig afgebroken. Hoewel destructie deel is van revoluties’ identiteit, is deze destructie bewust en tot in bepaalde mate georganiseerd. Het volk verandert geleidelijk aan zijn systemen, identiteiten, hun maatschappij naar een gekozen visie. 

Als tweede observeren we het fenomeen van de sociale instorting, zoals de val van de Romeinse Rijken en de Maya’s. Deze destructies zijn niet gesteund of bewust in beweging gezet door het volk van de samenlevingen. Het zijn catastrofes die hele werelden in puin doen vallen. Ongetwijfeld is dit een verwoesting van een veel grotere omvang. Het veroorzaakt grotere en diepere trauma’s. Meer van de identiteit, stabiliteit en systemen verdwijnen, als ze niet volledig van de kaart worden geveegd. 

Het doel van revolutie is om verandering te brengen via destructie, terwijl een sociale instorting een destructie is die leidt tot verandering. 

De tentoonstelling “DEMOLUTION” wil de ideeën van hedendaagse kunstenaars over deze onderwerpen tonen. Kunst heeft altijd getoond wat er onderhuids leeft in de maatschappij, en wij hopen via de kunstwerken een glimp te tonen van wat komen zou.

Deadline
31 januari 2022