Commodity Fetishism/ French Fries

Gurt Swanenberg over Commodity Fetishism / French Fries: “Dit werk toont een product van een fastfoodketen als symbool voor onze uit de hand gelopen consumptiemaatschappij. De beenderen verwijzen naar Middeleeuwse relieken en suggereren dat onze consumptiecultuur een nieuwe religie is geworden. De titel refereert naar een manifest van Karl Marx over het kapitalisme, maar tegelijk verwijst het woord fetisj ook naar het toekennen van een mystieke kwaliteit aan een levenloos voorwerp. Een dystopisch beeld verwijzend naar overconsumptie en overbevolking. Vreten we ons naar het einde van de beschaving?” 

Gurt Swanenberg (Den Bosch - NL,°1976) schildert en beschildert. Beelddragers kunnen panelen of een canvas zijn, maar ook papier, glas en zelfs dierlijke en menselijke beenderen. In verschillende projecten toont hij de verstoorde relatie tussen mens en dier en maakt hij beeld over het meest fascinerende onderwerp van deze tijd volgens hem: de consumptiemaatschappij. In zijn beeldtaal reflecteert hij op thema's als overpopulatie, overconsumptie, biodiversiteit... Swanenberg maakt graag installaties van zijn werk waarin schilderijen en beschilderde sculpturen samen een statement vormen. Zo was zijn werk al te zien tijdens o.a. Kunstenfestival Watou 2018, in Het Noordbrabants Museum en in het LAM Lisse/VanDenBroek Foundation. Hij exposeerde eerder met solo's en groepstentoonstellingen in o.a Hamburg, Parijs, Amsterdam, Lyon en Marseille. 

21 x 4 x 11 cm
2019
Oscar Van geertruyden
Jac. Splinter
Xavier De Graeve
Wim De Bie
Tine Brandon
Sylvie Crutelle
Ria Delaere
Peter Chinitor | Zazourian
Milan Gillard
Koosje Schmeddes
Judith Duchene
Jo De Kepper
Iwert Bernakiewicz
Frederik Vaes
Filip Schrooyen
Alexia Janssens
Adriaan Van Leuven
Thomas Willemen
Kinga Jaczewska
Anneleen De Causmaecker
Johanna Martens
Dóra Benyó
Ann Vandenbergh