Thomas Willemen over Springblok: “Met het werk Springblok trek ik de relatie tussen vorm en materie van een kubus zover mogelijk uit elkaar. Door de kubus tot een stuiterend object te fabriceren wordt zijn betekenis als ultiem organisatorisch en ordenend instrument compleet doorboord. In plaats van een stabiele vorm die voorspelbaar is, wordt ze chaotisch en onbetrouwbaar. De botsblok zoekt zijn eigen weg en schept een nieuwe zin die de verwachtingen van de toeschouwer tart.”
BIO
Thomas Willemen (Hasselt, °1994) woont en werkt in Antwerpen. Zijn artistiek onderzoek focust op onze perceptie van de wereld, en de manieren waarop we de chaotische natuur trachten te controleren. Zijn werk komt tot stand in tekeningen, sculpturen en installaties. Willemen speelt door proces, vorm en materie met de verwachtingen van de toeschouwer. Hij wil daarmee de interactie, perceptie en manipulatie van de omgeving blootleggen. Willemen studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent en toonde eerder werk in Bozar, Brussel (2016); In De Ruimte, Gent (2016); Beurschouwburg, Brussel (2018); MuKHA, Antwerpen (2019) and Song Eun, Seoul (2019).
Thomas Willemen weet op geniale wijze een concreet concept met verassing en nieuwsgierigheid te versmelten. Een hele tijd focuste hij zich in zijn werk op de kubus. Op het eerste zicht lijkt dit werk een praline of een zeepblokje, maar dan blijkt het een variant van een alom gekend, nostalgisch object. Meteen gaat mijn fantasie aan het rollen: hoe springt zo’n springblok?
Springblok is een springende vierkante blok. In “Oooh. Back to Normal?” kan je het werk momenteel aankopen uit een felgekleurde kauwgomballen automaat. Kubussen ordenen, construeren en structureren momenteel onze wereld. Je kan er letterlijk mee bouwen. Maar het gebruiken van de kubus in een stuiterend object, maakt de vorm eerder chaotisch en onbetrouwbaar. De functie vervalt haast compleet. De kubus springt naar alle kanten, verandert van koers of botst helemaal niet ver. Het parcours dat de springende blok aflegt, valt niet te voorspellen. Een heerlijk staaltje surrealistisch design, met kritische ondertoon.